Direktlänk till inlägg 5 november 2020

Livskris

Av spegelbilder - 5 november 2020 15:36

Min egen dikt "Livskris":


Axla en börda så stor

osäker på att finna Din nästa hamn,

med rädsla för vad i marken bor

där Du vandrar Din livsstig fram.


Du tvekar över vilken färg

som Du skall välja – och vilken kyrka?

Din själ den seglar över berg

lotsar sig fram i storm, lättja och i styrka.


Alla andra har verkat så säkra i sin sak

inte tvekat, utan gått så rakt

genom alla skeenden i livet;

Deras framgångar har varit givet.


Utan att veta vad Du inviger,

Vem vill ha Dig? Vad ska Du göra?

Du vackra lilla själ, Du osäkert stiger

frenetiskt Du letar Din väg att Dig föra.


Men livet är alltid oförutsägbart;

Livsstigkorsningar möter Du givet.

Varje människa kan därför inte klart

finna en lathund om livet omskrivet.


Där mardrömmars försök förträngas.

finns framför Dig nya mönster

Och där gamla dörrar stängas

det finns alltid nya öppna fönster.


Livet är bra förunderligt starkt

- vägarna många att välja.

- Du överlever på kargaste mark!

Först efteråt Du vet vad de förtälja.


Då andra vägar är uteslutet;

dödens vackra andar har diariefört

det facit Du får i slutet,

på det liv som du har fört.


Ett liv på jorden är så kort

men vägarna är många;

Du kan välja att köra fort

- eller sakta vandra stigar långa.


Vad kan Du göra här och nu?

Vill Du gömmas eller finnas?

Vad vill Du ha uppnått i din livsmeny?

Vill Du glömmas eller minnas?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av spegelbilder - 18 februari 2021 08:44

Jag kan inte säga att jag är någon expert på just autism. Men jag vill gärna försöka förstå och kunna ha en fungerande kommunikation med de som har detta och jag finner det ytterst fascinerande att relatera till dessa individer, som ofta är mycket be...

Av spegelbilder - 20 december 2020 15:02

Jag är oroad över hundmarknaden. Jag har sett en förändring ske över flera års tid men just nu skenar utvecklingen. Inte bara vad gäller hastigt stigande vansinnespriser utan också att man kan se alltfler vansinniga raskombinationer. Därutöver har fö...

Av spegelbilder - 15 november 2020 13:13


      Under en period interagerade jag över ett ganska stort geografiskt område i vår värld. Jag interagerade med människor i hela Europa, Nordafrika,vissa individer i de afrikanska länderna söder om muslimskdominerade områdena, hela Mellanöst...

Av spegelbilder - 14 november 2020 06:38


    Jag växte upp på en gård. Det var på många sätt en idyll, nu när jag ser tillbaka på det. Vi levde långt ifrån faror och vi barn kunde röra oss ute i skog och mark utan att vara rädda för att bli våldsutsatta eller bortrövade. På så sätt lev...

Av spegelbilder - 14 november 2020 06:30


För några år sedan samtalade jag med en kristen bosniska. Hon var orolig för den utveckling som är i Europa och hon visade tydlig ångest. Hon berättade för mig om hur situationen hade varit i Bosnien och varför hon och hennes familj hade lämnat sitt ...

Ovido - Quiz & Flashcards