Direktlänk till inlägg 15 november 2020

Om hur vi skulle kunna stoppa våldet i Europa

Av spegelbilder - 15 november 2020 13:13


 


Under en period interagerade jag över ett ganska stort geografiskt område i vår värld. Jag interagerade med människor i hela Europa, Nordafrika,vissa individer i de afrikanska länderna söder om muslimskdominerade områdena, hela Mellanöstern, Afghanistan, Pakistan, Indien, Ukraina och Ryssland samt enstaka individer även i den latinamerikanska världen. Jag hade mycket dialog med just muslimer. Både de som migrerat från sina hemländer och de som ännu lever kvar i sina hemländer.



Hemska filmer om våldsutvecklingen i Europa


Ett tag fick jag till mig ett antal filmer där det visade hur immigranter misshandlar Europeisk ortsbefolkning och hur de slår sönder infrastruktur såsom gatlyktor, bilar, fönster, fastigheter. Jag såg bland annat en film där muslimska unga män sprang fram och sparkade omkul en ung tjej som kom cyklandes på en cykelbana i Norge och hur de sedan gav sig på och hoppade på henne då hon låg på marken. Det var muslimska uga män som gav sig på små barn i Tyskland på väg till skolan och slog ner dem totalt och förstörde deras kläder, väskor och glasögon. Det var en muslimsk man som knuffade en kvinna nedför en rulltrappa. Det var afrikanska immmigranter som slog sönder allt som kom i deras väg i en stad nere i södra Italien. Det var ortsbefolkning i Östeuropeiska länder som förtvivlat bad om hjälp för att muslimska migranter gjorde inbrott och rån i deras hem. Det var ortsbefolkning i Calais som blev anfallna av migranter vid sin bostad. Det var långtradarchaffisar som på stora motorvägarna i Frankrike fick köra över migranter som sprang ut framför dem på vägen, för hade de stannat, hade de blivit lynchade, bestulna på lasten och skadade. Till slut började långtradarchaffisarna i Frankrike att binda fast döda grisar på sina bilar för att få muslimska migranter att inte angripa dem under deras körningar. En film visade migranter i Frankrike och som kastade in någon typ av bomb med rökutveckling och eld i en polisbil där två poliser omringats där de satt i bilen och de hade ingenstans att ta vägen. Poliserna dog.


Jag har sett ett läskigt reportage, där en imam i Bryssel står och skriker att vi européer är så dumma för här föder vi bara 2 barn per kvinna medan männen i deras muslimska kultur kan vara gift med 7-8 kvinnor som vardera föder 7-8 barn. Om de inte kan överta makten i Europa på fredlig väg eller våld, kommer de att avla sig till ett övertag, skrek han. Sådant som väcker starkt obehag i mig och många andra.


 

Att på ett konstruktivt sätt vända det negativa till något positivt


Jag skriver inte detta för att hetsa mot folkgrupp utan för att berätta vad jag gjorde med dessa filmer som jag blev varse om. Jag försökte stoppa uppblossande konflikter med hjälp av dessa filmer.


I muslimsk kultur, är familjer och släkter sammanbundna i starka kollektiv, där någon eller några äldre bestämmer reglerna för hur alla andra ska förhålla sig i kollektivet. Ofta är dessa regler mycket hårda, jag tror inte att det finns någon annan kultur där de yngre är så hårdare fostrade än just i de muslimska kollektiven. Den som bryter mot bestämmelserna kan råka mycket illa ut. De kan dödas, bestraffas eller uteslutas ur kollektivet. Om de utesluts ur kollektivet, har de förlorat hela sitt nätverk som beskyddar dem, hjälper dem ekonomiskt, ser till att de är trygga och att de får hjälp med utbildning och arbete t ex. Det är alltså något ingen inom ett starkt kollektiv vill förlora, för gör man det, står man helt ensam och har svårt att överleva. För det också så, att man sällan släpps in i något annat kollektiv.


Jag är övertygad om, att de unga muslimska männen som härjar och utövar våld i Europa numera, är män som inte har kunnat hantera sin nya frihet att inte vara så hårt styrda av alla de regler som gäller inom kollektivet i hemlandet. De tror att de kan göra precis hur som helst när de kommer till Europa och att det inte kommer att leda till något, för kollektivet i hemländerna har inte längre någon kontroll över dem.



Att sprida filmerna om de unga våldsverkande männen tills de når deras kollektiv i hemländerna


Jag tog därför en dialog med mina muslimska kontakter i land efter land där jag vet att kollektiven är mycket starka. Jag visade dem filmerna och frågade om de kunde hjälpa till att sprida dessa filmer i sina nätverk tills dess att filmerna kunde nå till de överhuvuden i kollektiven som dessa unga, muslimska våldsverkande männen i Europa kommer ifrån. Jag ville att de äldre i deras kollektiv skulle få vetskap om hur de beter sig i Europa och att de äldre därmed kan ta dem under uppläxning och ge dem lämpliga bestraffningar utifrån deras eget system inom kollektivet. Om de äldre i dessa unga våldsverkandes kollektiv skulle få vetskap om hur de beter sig i Europa, skulle vi kunna förhindra konflikter mellan migranter och ortsbefolkningen, var min tanke.



Rädslan att råka illa ut


Mina kontakter som jag hade en dialog med om detta, respekterade mig högt för min tanke om att skapa fred genom att stoppa våldsverkarna. Men..... Om de skulle sprida filmerna i sina nätverk, var samtliga rädda för att utsättas för våld för att de gjorde det. De vågade inte dela filmerna vidare.



Propaganda om hur dåliga vi européer är


Däremot fick jag berättat, att det pågår en ständig statlig propaganda i dessa länder där européer och amerikaner förtalas grovt som helt dumma i huvudet, värdelösa och där det framgår ett tydligt förakt för oss. De berättade att de får lära sig att se ned på oss och att de i kontakten med mig blivit förvånade över hur klok jag var, de visade mig en tydlig respekt. Men denna propaganda spär på problematiken att när människor indoktrinerats till detta i sina hemländer under lång tid, är det också den synen de har på oss då de kommer till våra länder.


Och det är ju lite samma sak även i Sverige och Europa, att det går mycket prat om hur hemska muslimer är. Men det pratat sker ju mer informellt och inte från statligt håll, som tvärtom försöker förhindra rasismen och oliktänande och vill bygga ett mångkulturellt samhälle (på gott och ont). 



Att bygga broar och tänka lösningsfokuserat konstruktivt


Vi måste våga prata om dessa problem och hur vi tillsammans kan bygga broar och samarbeta för att eliminerar våldsutvecklingen. För att ett fungerande samarbete ska kunna komma till, behöver vi ta steg emot varandra och böra lyssna in varandras åsikter och perspektiv. Vi kommer aldrig att kunna lösa problem genom att polarisera oss i ytterligheter, då skapas bara låsningar som aldrig kan leda till lösningar. Ofta handlar det om att var och en av oss behöver våga se både våra styrkor och svagheter och vara ärliga mot oss själva och andra att så här tänker vi om er, kan ni visa på om jag har fel i det och hur vill ni att jag ska se på er? Hur tänker ni om oss och kan vi få ge input på om hur vi skulle vilja att ni såg på oss? Kan vi göra något konstruktivt av detta tillsammans och den vägen kunna närma oss varandra?



Svensk barnuppfostran


I Sverige har vi idag bland världens mest slappa barnuppfostran. Många i de yngre generationerna är oerhört bortskämda och vana med att få göra precis som de vill. Det förekommer inte i den muslimska kulturen. Därför behöver vi svenskar också fundera på hur vi uppfattas när vi låter våra barn göra precis som de vill och vilken syn andra får på oss av det. Vi kanske tror att vi gör våra barn en björntjänst, men samtidigt förlorar vi anseendet när andra ser på oss utifrån och det kan vara svårt för andra att respektera oss för att vi gör som vi gör.



Det individualistiska samhället


Detsamma gäller runt det individualistiska samhället som vi har utvecklat, att när andra utifrån ser på oss i hur vi lever våra liv i detta, kan det bli svårt för dem att respektera oss. Vi har blivit itutade att självständighet är en styrka och något bra, men när självständigheten slår över så långt att det blir själviskhet och vi tappar tryggheten i att hålla samman, har vi skadat oss själva och också gjort hela vårt samhälle sårbart. Samtidigt som vi tror att vi vinner en slags identitet i detta individualistiska samhället och känner att vi alltid kommer att klara oss själva och kunna stå på egna ben, förlorar vi identiteten det innebär att ingå i ett kollektiv.


Vi har mer möjligheter än någonsin att förverkliga oss själva i det samhälle vi lever i, men det sker också på bekostnad av annat, som egentligen skulle kunna få oss att känna oss som mer hela individer.



Hur tror ni att vårt samhälle kommer att se ut om 2 generationer? Eller runt år 2040 kanske?










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av spegelbilder - 18 februari 2021 08:44

Jag kan inte säga att jag är någon expert på just autism. Men jag vill gärna försöka förstå och kunna ha en fungerande kommunikation med de som har detta och jag finner det ytterst fascinerande att relatera till dessa individer, som ofta är mycket be...

Av spegelbilder - 20 december 2020 15:02

Jag är oroad över hundmarknaden. Jag har sett en förändring ske över flera års tid men just nu skenar utvecklingen. Inte bara vad gäller hastigt stigande vansinnespriser utan också att man kan se alltfler vansinniga raskombinationer. Därutöver har fö...

Av spegelbilder - 14 november 2020 06:38


    Jag växte upp på en gård. Det var på många sätt en idyll, nu när jag ser tillbaka på det. Vi levde långt ifrån faror och vi barn kunde röra oss ute i skog och mark utan att vara rädda för att bli våldsutsatta eller bortrövade. På så sätt lev...

Av spegelbilder - 14 november 2020 06:30


För några år sedan samtalade jag med en kristen bosniska. Hon var orolig för den utveckling som är i Europa och hon visade tydlig ångest. Hon berättade för mig om hur situationen hade varit i Bosnien och varför hon och hennes familj hade lämnat sitt ...

Av spegelbilder - 14 november 2020 05:35


  Jag kan inte säga, att jag är någon expert på hur Al Quaida eller IS fungerar, men jag har fått lite inblick i dem så här på distans. Egentligen är det väl inte helt på distans heller, eftersom det finns anhängare till båda organisationerna här...

Ovido - Quiz & Flashcards